Van Kandy naar Negombo

23 oktober 2018 - Negombo, Sri Lanka

Allo allo!

Op dit moment is het donderdagochtend en is er een paar dagen radiostilte geweest op de blog. Maandag hebben we eerst heerlijk ontbeten in hotel Suisse: geroosterde boterham met bacon, pannenkoeken met soort van zoete siroop en verse wafel met chocoladesaus (ja de kilo's zullen er inmiddels aan zitten...). Daarna zijn we op weg gegaan en hebben we via Fox een dagje extra excursies gedaan. Onderweg is Janaka gestopt bij een kraampje langs de kant van de weg en hebben we verse King coconut gedronken (die oranje kokosnoot). Erg lekker!!! Daarnaast rode bananen gegeten; smaak verschilt niet heel veel van wat we gewend zijn. Daarna zijn we naar een mooie waterval gegaan; was weer een hele klim, maar zeker de moeite waard! Ook mooi uitzicht over de heuvels in de buurt van Kandy! Daarna hebben we een rondleiding gehad op een plaatselijke theeplantage en hebben we thee geplukt samen met de theepluksters. Ze doen een mand op hun rug en zetten deze vast met een band op hun hoofd, kiezen de jonge groene theeblaadjes, plukken deze en gooien deze achterover (hopelijk) in de mand die op hun rug zit. Tim geeft een demonstratie, zie video...
Daarna lunch! Wederom naar een lokaal eettentje gegaan; het is het beste niet na te denken over de hygiene als je aan het eten bent. Op tafel kruipen bijv. mieren (niet in het eten!!) en er zwermen vliegen over het eten. En we eten naar lokale gebruiken met onze handen uiteraard! We hebben dhal curry gegeten (dat gele spul) met hoppers (wordt als ik me niet vergis van rijst gemaakt?) uiteraard in combinatie met coconut sambal en een mengsel van ui en pepertjes!
's Avonds zijn we naar een vuurdansshow in Kandy gegaan waarin we de lokale dansen hebben gezien: er wordt vanalles uitgebeeld zoals de pauwendans, de strijd tussen cobra en vogel en duivelsdans. Aan het einde hebben de dansers over vuur gelopen! 's Avonds zijn we nog in hetzelfde hotel gebleven. Na het avondeten zijn we naar de kamer gegaan en als een blok in slaap gevallen (ik in eder geval haha!)

Dinsdag zijn we naar Negombo vertrokken, toch wel een autorit van 3 uur. We hadden gevraagd aan Janaka of we zijn familie mochten ontmoeten en hij reageerde hier super enthousiast op. In Negombo zijn we langs zijn huis gegaan (of liever gezegd het huis van zijn schoonouders waar ze op dit moment verblijven). In Sri Lanka is het best wel normaal om bij je ouders of schoonouders te blijven wonen. Normaal gesproken wonen ze bij zijn ouders; echter de vader van zijn vrouw is voor een paar jaar in Abu Dhabi aan het werk en zijn eigen ouders werken allebei hebben ze ervoor gekozen om even bij zijn schoonouders te verblijven. Huis is eigenlijk redelijk groot, zo'n 3 slaapkamers, gelijkvloers. Alles ziet er netjes uit. Om bij de keuken te komen, moet je eerst naar buiten, dat is wel bijzonder. Bij hem thuis hebben ze ook een aparte pan met vuur eronder om verse kruidenthee te bereiden. Eromheen is een grote tuin waar ze onder andere zelf de kokosnoten uit halen. We hadden als gift een reep Tony's chocola meegebracht (onze chauffeur is nogal dol op chocola!). Zijn zoontje van 2,5 had er meteen stiekem van gesnoept. Zijn vrouw had een hele lunch voor ons bereid!!! Lekker weer het lokale eten gegeten, uiteraard zonder bestek!). We voelden ons wel een beetje opgelaten; ze aten zelf niet mee.
's Middags hebben we nog een bootsafari gemaakt en vogels gespot. Leuke was dat de gids van de boot veel namen van vogels in het Nederlands wist! We hebben reigers, king fisher (blauwe ijsvogel), kraaien, pelikanen en varanen gezien!

Aan het eind van de middag zijn we naar ons hotel in Negombo (Goldi Sands) gebracht en jawel...kamer met zeezicht!!! Heel vervelend, maar we doen het er mee! Ik kijk op dit moment uit naar de zee als ik dit typ!! De overige dagen op Sri Lanka hebben we geen excursies meer gepland en eigenlijk vinden we het ook wel lekker om wat langer te slapen en wat aan het zwembad/strand te hangen. Op dinsdagavond hadden we nog een seafood diner op het programma staan (Negombo is een vissersdorp).
Echter, dat geldt alleen voor het hoofdmenu, de rest konden we zelf bij het buffet halen. We zeiden tegen de ober dat we eigenlijk geen seafood eten (zou bestaan uit gamba's, garnalenen weet ik niet nog wat), dus dat we het prima vinden om alles van het buffet te eten. Ober/manager is gaan vragen om een alternatief en toen kregen we steak met frietjes! Na alle dagen rijst smaakte dit ons toch ook wel goed!

Gisteren (woensdag) hebben we lekker gezwommen en in de zon gelegen. Zon is erg fel, dus smeren met hoge factor! Tim heeft nog iemand in het zwembad gered! Het was vrij druk ivm een Boeddhistische feestdag (Poya day), dus er waren ook veel locals aan het zwembad. Een groep jonge jongens was aan het zwemmen maar een jongen merkte in het diepe water dat hij niet boven kon blijven. Een van zijn vrienden probeerde een handdoek te gooien zodat hij hieraan kon vastklampen en de pool attendant kwam met een stok aan zetten, waar hij niet goed bij kwam. Tim dook in het water en hield hem boven water. Al met al goed afgelopen en de jongens waren heel dankbaar; vertelden dat ze uit Colombo kwamen en hier voor 1 dagje waren... De rest van de dag niet veel bijzonders gedaan, nog even aan het strand gelegen en 's avonds vroeg op stok....

Vanavond vliegen we naar de Malediven.......