Dambulla, Matale en Kandy

20 oktober 2018 - Dambulla, Sri Lanka

Hi all!

Zaterdagochtend zijn we vanuit Sigiriya vertrokken en naar Dambulla (Boeddhistische tempel) geweest. Hier zijn 5 grotten met heel veel mooie beelden, muurschilderingen en diverse grottentempels. Omdat we er op zaterdag waren, waren er veel locals en dat vind ik altijd heel interessant om te zien! Jong en oud gaat naar de tempel! Iedereen is op blote voeten en uiteraard zijn de schouders en knieen bedekt. Ik vind het zelf wel opvallend dat er strikte regels zijn over het bedekken van lichaamsdelen en dat de buik vaak bloot gelaten wordt.. Je zult ons niet op een foto bij een Boeddha beeld zien staan; het is namelijk respectloos om jezelf te positioneren met je rug naar Boeddha toe voor een foto! Na de tempels (op de foto's zie je een kleurrijkere nieuwe tempel en een historische) zijn we op weg gegaan naar een spice garden. Hier werden we rondgeleid door een enthousiaste gids en heeft ons vanille, kaneel, aloe vera, sandelhout en andere kruiden laten zien en proeven. We kregen ook een soort gezichtsmassage; hij wilde ons laten zien dat bepaalde combinaties van kruiden je er jonger uit kunnen laten zien. Oordeel zelf nav de foto's zou ik zeggen (de foto van ons op de achterbank is de 'na' foto:)). Tevens wordt de 'temple flower'  gebruikt om te ontharen (monniken gebruiken dit). De proef op de som genomen door Tims hoofdhuid in te smeren...... GRAPJE!! Een beetje van de creme heeft de gids op Tims been gesmeerd en inderdaad... zo'n 15 minuten later waren de haren verdwenen (komen na 15 dagen weer terug, aldus gids....). Uiteraard kon je diverse kruiden en olien daarna kopen in de giftshop (goed voor allerlei lichamelijke kwalen), echter sla je steil achterover van de prijzen! We hebben het gehouden bij een currypoeder, zodat we thuis kunnen gaan proberen om zelf een curry te maken! Lunch was wat minder spectaculair maar niet minder lekker: KFC! Eind van de middag heeft Janaka ons naar ons volgende hotel gebracht in Kandy. Eerste indruk: Supermooi en sjiek hotel! Het heet hotel Suisse en is gebouwd in een koloniale stijl: erg indrukwekkend! Kamer is groot en we hebben wifi op de kamer (dat hebben we gemist!!!).

Na een fijne nachtrust en een lekker ontbijtje zijn we weer op pad gegaan. Toch wel een speciale dag, want Tim was jarig! Janaka had het onthouden en feliciteerde hem. We kregen eerst een city tour (lees: gems museum en wood carving shop). Ik was hier zelf niet zo over te spreken. We gingen eerst naar een gems museum en kregen een filmpje te zien over hoe er met de stenen en juwelen in Sri Lanka wordt gewerkt. Daarna gingen we een shop in en konden we stenen aanschaffen; we zijn er uit fatsoen even blijven rondlopen, maar zijn vrij snel vertrokken. Tim vond het nog wel redelijk interessant; ik had moeite om niet in slaap te vallen. Daarna kregen we een tour door een houtbewerkingszaak en kregen we te zien hoe ze op natuurlijke wijze kleuren creeren. Dit was in ieder geval al een stuk interessanter om te zien. Daarna konden we uiteraard ook iets aanschaffen, indien gewenst. Again: prijzen waren echt bizar hoog. Tim had nog een houten wijnrek op het oog (maar liefst 800 euro!!), maar deze hebben we toch maar laten staan.
Na de city tour heeft Janaka ons afgezet bij de Botanische tuinen. Erg indrukwekkend en mooi, met name orchideetuin. Prijzen voor toeristen zijn veeeeeel hoger dan voor lokale bevolking, maar dat geldt voor alle entreeprijzen. Grappig was dat overal in de tuinen jonge stelletjes rondliepen. We hoorden later van onze chauffeur dat veel jonge mensen geheime liefdes hebben en tegen hun ouders zeggen dat ze extra lessen volgen maar stiekem naar de tuinen gaan met hun vriendje/vriendinnetje. Heel schattig om te zien.
Na de botanische tuinen hebben we kort een ritje in de Tuktuk gemaakt; niet spectaculair wel leuk om een keer gedaan te hebben.
Eigenlijk zat het programma er voor vandaag weer op, het was echter nog vrij vroeg (half 1 ofzo denk ik?). We hebben toen besloten om de Tempel van de Tand (eigenlijk was die voor morgen) nog te bezoeken. Erg mooie tempel en vooral heel druk met locals! Schoentjes moesten uiteraard weer uit en even een sjaal om de schouders! Het verhaal gaat dat de tand van Boeddha daar bewaard wordt, deze is oorspronkelijk vanuit India naar Sri Lanka gesmokkeld en is steeds verplaatst. Deze tand van Boeddha wordt als een heilig relikwie vereerd en wordt bewaard in een reliekkamer. Bezoekers kunnen deze tand niet bekijken!
Na de tempel zijn we teruggegaan naar het hotel voor het avondeten. Dit wordt naar Nederlandse maatstaven vrij laat geserveerd (avondeten is doorgaans van19.30-22.00u). Na ons toetje kwamen 2 obers met een verjaardagstaartje voor Tim, dus daar hebben we ook nog van kunnen smullen!

-xoxo- San en Tim