Sigiriya dag 1 en 2

17 oktober 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Hallooo!! Op het moment dat ik dit schrijf is het vrijdagavond (laatste avond in dit hotel). Onze chauffeur heet Janaka, even voor de volledigheid. Misschien leuk om wat algemene dingen over Sri Lanka te vermelden:

- Over het algemeen is het warm en benauwd. Soms schijnt de zon, soms is het bewolkt; voelt even warm aan. Aan het eind van de middag en avond regent het regelmatig (toevallig vandaag niet!).
- Mannen en vrouwen dragen iets van een een lange rok, is een soort omslagdoek.
- Locals zijn heel vriendelijk en lijken belangstellend tov toeristen
- Salaris ligt gemiddeld rond de 25.000 roepie per maand (grofweg zo'n 125,--)
- Op elk bord staat informatie in 3 talen: Singalees, Tamils en Engels. Grappig is dat het Singalees en Tamils elk een compleet ander alfabet hebben!
- Overal op straat zie je honden, die overigens niemand lastig vallen.
- Op alle heilige plaatsen dienen zowel mannen als vrouwen bedekt te zijn (schouders en tot onder de knieen).

Donderdag (gisteren dus) hebben we onze eerste dag Sigiriya gedaan (zie album Sigiriya dag 1). Vanwege de verwachte warmte zijn we 's morgens eerst naar de historische stad Polonnaruwa gegaan. Hele mooie gebouwen en tempels gezien, ook hier weer veel apen (mn makaken die agressief kunnen zijn en langoerapen die eigenlijk niemand lastig vallen). Foto's spreken denk ik voor zich! 's Middags hebben we even aan het zwembad gelegen en lekker rustig aan gedaan. 's Avonds weer lekker in het hotel gegeten (Sigiriya village); opvallend is dat het een invasie van Japanse bejaarden is!!! We hebben zelfs een look-a-like van Mr. Miyagi gezien! 's Avonds zijn we vroeg op stok gegaan want.....

de volgende dag (vrijdag, Sigiriya dag 2) zaten we om 06.30u aan het ontbijt om vervolgens om 07.00u naar de Leeuwenrots in Sigiriya te gaan. Dit was een flinke klim en het nodige zweet heeft gevloeid! In totaal 1200 treden en 200 meter hoog! Volgens sommigen heeft de rots de vorm van een leeuw. Sigiriya was heeeeel vroeger de hoofstad van het Singalese rijk. De koning toendertijd heeft zijn vader die eerst koning was levend laten inmetselen en zijn halfbroer als banneling naar India gestuurd, om zelf de troon te kunnen bestijgen. Toen zijn eigen leger hem in de steek liet, heeft hij uiteindelijk zelfmoord gepleegd. Bij het beklimmen van de Leeuwenrots zijn er verschillende plaatsen om even uit te rusten en kom je ook fresco's tegen. Deze fresco's bestaan uit afgebeelde rondborstige vrouwen; hier zijn helaas geen foto's van omdat het verboden was om deze te fotograferen. Janaka heeft ons vergezeld op deze klim (zijn hem halverwege tegengekomen omdat hij de auto even dichterbij ging parkeren).

Na het beklimmen van de leeuwenrots zijn we ons even gaan opfrissen in het hotel (Tim een douche, ik een Franse douche), waarna we verder zijn gegaan met een village tour door Sigiriya. We zijn afgezet met de tuktuk bij lokale bevolking en hebben hier een kopje thee gedronken. Ze maken hier echt vanalles van kokosnoten zoals de kopjes waar we uit dronken, de theepot en lepels en dergelijke (zie foto's!). Bij de thee zat ook een soort suiker, waarvan je eerst een hapje moest nemen om daarna de thee te drinken. Erg lekker! De singalese vrouw was zelf de kruidenthee aan het maken door door een buisje te blazen om het vuur aan te wakkeren, we mochten dit zelf ook even proberen!

Daarna was het tijd voor lunch. Chauffeur en gids Janaka bracht ons de eerste dag(en) vooral naar restaurants waar alle toeristen naartoe werden gebracht (we komen gedurende de reis ook vaak dezelfde reizigers tegen). Hier wordt en het eten aangepast aan toeristen en de prijzen liggen 4x zo hoog. Dat bestaat dan ook vaak uit een uitgebreid buffet, maar dat is voor ons echt teveel (dan komen we echt heel rond weer terug naar Nederland, en dat is ook niet de bedoeling!). Op ons verzoek is hij gestopt bij een kraampje langs de kant van de weg waar de locals ook hun eten halen: echt superlekker en heel vriendelijke mensen. Ik ben de Singalese namen even kwijt; het was echter een soort roti gemaakt van kokos, groentekroket en dale: ook een gepaneerd iets met spul erin waarvan ik niet weet hoe het heet. Lekker op de lokale manier met onze handen gegeten en ik heb in ieder geval superveel gegeten haha! Mensen leken het ook heel leuk te vinden om toeristen bij zich te hebben eten. Het is de vraag of dit uitstapje voor darmproblemen gaat zorgen. Vooralsnog gelukkig niet en laten we ervan uit gaan dat dat zo blijft!

's Middags was het tijd voor een jeepsafari met olifanten en ook dit was zeer de moeite waard. We hebben zo'n 1,5 tot 2 uur in een jeep gezeten en we hebben denk ik zo'n 150 olifanten gezien! We konden niet te dichtbij komen, want dan kunnen ze nog weleens boos worden en de jeep aanvallen (op een moment maakte een vrouwtjes olifant met baby olifantje bij zich ook aanstalten om richting jeep te komen).Grappig is dat je ook olifanten buiten het wildpark tegen komt. We reden op de weg en opeens langs de kant van de weg stond er een olifant! Het wordt ook afgeraden om 's avonds buiten het hotel te gaan wandelen omdat er dan olifanten kunnen verschijnen en dat kan best gevaarlijk zijn. Bij het hotel vind je ook meerdere dieren, dus als we buiten de kamer stappen, komen we dieren tegen zoals ganzen, apen, kikkers, schildpadden en niet te vergeten muggen....... GRRR!

To be continued!

-xoxo- San en Tim

1. Margo:
    20 oktober 2018
    Hoi
    Volgens ons genieten jullie er wel van.
    Leuk dat je ook iets over Sri Lanka zelf verteld, dan krijgen wij toch een duidelijker beeld hoe het daar is.

Geniet er nog van
    😘
  2. Johan:
    20 oktober 2018
    Zo leuk het is een behoorlijke avontuurlijke reis moet Tim ff wennen of gaat het wel nou wel plezier maar dat zal vast wel lukken groetjes pappa