Van Hendala naar Anuradhapura

16 oktober 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Dinsdagochtend zijn we rond 08.00u 's morgens opgehaald door onze chauffeur en gids. Onze hele rondreis in Sri Lanka is door de reisorganisatie geregeld, dus we hoeven alleen maar af te stemmen met de chauffeur hoelaat we willen starten met het programma. Leuk om te weten is dat de chauffeur aan de rechterkant zit in de auto - men rijdt aan de linkerkant van de weg - en het gaspedaal zit ook aan de linkerkant ipv rechts. Daarnaast rijdt er vanalles door elkaar op de weg: Tuktuk's, brommers/scooters, bussen, auto's.

Anyway, vandaag zijn we naar Anuradhapura gegaan, de belangrijkste historische stad van het land. Onze chauffeur heeft ons allerlei overblijfselen uit de geschiedenis en Boeddhistische tempels laten zien. De bouwstijl van Sri Lanka bestaat met name uit ronde vormen, zoals ook te zien op de foto's. We hebben ook een groepje monniken gezien, te herkennen aan hun oranje gewaden (ik weet niet of dit het juiste woord is). Andere mensen die naar de tempel komen uit religieuze overwegingen, zijn in het wit gekleed - volgens onze gids omdat men schoon moet zijn - en leggen bloemen neer op het altaar bij het Boeddha beeld. Onze chauffeur legt uit dat er in de tempels vaak een mengeling is van Boeddhisme en hindoeisme. Boeddhisme valt niet onder een religie, maar is meer een 'way of life' , waarin Boeddha de mensen onderwijst. In een religie willen mensen vaak dingen vragen zoals voorspoed of geluk. Dit is in het Boeddhisme niet zo; er wordt namelijk geen god vereerd, wat bij het hindoeisme weer wel zo is. Daar zijn er meerdere goden, waarvan de bekendste Shiva, Vishna en Ganesh (olifantengod).Rondom de tempels lopen aapjes rond, bij wie je ook redelijk dichtbij kunt komen om ze te fotograferen, dus dat hebben we ook gedaan. De witte aapjes zijn oke, de bruine aapjes willen nog weleens dingen stelen van de toeristen! Chauffeur heeft ons meegenomen naar een restaurant waar we de keuken van Sri Lanka hebben leren kennen; rijst, curry (kip of vis) chili pepertje en een soort kokos sambal: HEERLIJK (pittig)!!

Na een vermoeiende dag zijn we naar een ander hotel gebracht, waarvan ik eerlijk gezegd even de naam kwijt ben. Grote mooie tuin en een mooie ruime kamer. Het zag er heel romantisch uit met de klamboe (soort hemelbed), echter de klamboe is ook gewoon heel praktisch daar we zelfs met klamboe allebei een aantal keer gestoken zijn door muggen. 's Avonds heeft het heel hard geregend en is ook een paar keer de elektriciteit uitgevallen. Dit is heel normaal in Sri Lanka; na een paar minuten gaat deze vanzelf weer aan. Eten 's avonds was goed; er was een vastgesteld menu maar dat was echt veel te veel dus we hebben 1 hele gang weggelaten. Opvallend was dat het heel rustig was in het hotel; naast ons waren er denk ik nog 2 tafels waaraan mensen zaten te eten. Er waren dus meer mensen die er werken dan gasten! De rest van de avond hebben we op de tablet 'Breaking Bad' zitten kijken:)...

Eigenijk stond er woensdag weinig op het programa; we zouden alleen naar onze volgende bestemming (Sigirya) reizen en verder geen toeristische trekpleisters aandoen. Chauffeur gaf aan dat het mogelijk was om in de buurt een jeepsafari te doen; een vriend van heem organiseert deze. Onze chauffeur/gids (ik kom even niet op zijn naam) is een vroege vogel en stelde voor om om kwart over 5 's morgens te vertrekken, dus zo gezegd zo gedaan.. Hotelmedewerkers kwamen om 5 over 5 's morgens onze bagage ophalen, we hadden niets gevraagd dus dit was supernetjes. Woensdagochtend kwart over 5 zaten we startklaar in de lobby met een take-away ontbijtje. Daarna zijn we in een jeep geklommen en hebben we Wilpattu National Park doorkruist. We zagen al vrij snel een luipaard, wat wel heel bijzonder was. Luipaarden schijnen bang te zijn voor de jeeps, dus ongeveer 10 tot 15 meter voor onze jeep stak hij de weg over. Eigenlijk jammer dat we geen verrekijkers bij ons hadden, dan hadden we em nog beter kunnen zien! Daarnaast hebben we allerlei soorten vogels gezien (de nationale vogel van Sri Lanka, pauwen, pelikanen), leguanen, krokodollen, een waterbuffel, apen en heeeeel veeeeeel rupsen. De rupsen hingen in de bomen dus we zaten zelf onder de rupsen (ieuw!!). Na de safari heeft de chauffeur ons naar het volgende hotel gebracht (Sigiryja Village). We hebben allebei in de auto al liggen slapen en daarna hebben we allebei ook nog een paar uur in de middag geslapen, allebei superkapot! 's Avonds was het ook geen enkel probleem om weer in slaap te vallen. In dit hotel zullen we 3 nachten blijven (ook wel eens fijn om niet steeds met koffers te slepen!). Er is nog veeel meer om te typen over dit prachtige land en onze mooie reis maar dat komt in de volgende verslagen. Stay tuned!

-xoxo- San en Tim

1. Johan:
    Ziet er goed uit! Enjoy
  2. Rene:
    18 oktober 2018
    Sandra en Tim wat een mooie en avontuurlijke reis. Wat leuk dat jullie mij een beetje laten meegenieten 😊. Zo te zien is bijna alles anders, behalve het pakje "zuivel" dat Sandra in de hand heeft, denk ik dan👌 En dan die kleuren mooi hoor, geniet ervan. Groetjes nog een fijne voortzendig "het mooiste cadeau dat je iemand kan geven is goed voor jullie zelf zorgen" van jullie vakantie.
  3. Demi:
    Kei leuk! Geniet ervan 😍
  4. Jolanda:
    18 oktober 2018
    Ziet er echt super leuk uit.
  5. Jack:
    18 oktober 2018
    Nu al echt de moeite waard! Geniet ervan.
  6. Margo:
    18 oktober 2018
    Zo te zien hebben jullie het prima naar jullie zin👍
    Het lijkt me een fantastische reis. De afwisseling tussen natuur en cultuur .
    Het eten is lekker en de rijst vooral pittig 😉
    De tempels een hele ervaring om te zien .
    Geniet er vooral van 😀
  7. Denise:
    19 oktober 2018
    Leuk verslag en foto’s! Neem maar zo’n aapje mee als vriendje voor Luna😁